dimecres, 18 de febrer del 2009

Un repàs a les idees més influents de la humanitat


Fa poc més d’una setmana vaig agafar en préstec de la biblioteca un llibre que feia temps que volia llegir. N’havia llegit alguna referència a infonomia i me l’havia anotat com a lectura pendent.

Vaig trobar-lo al prestatge: un veritable “totxo” de 1424 pàgines enquadernat en “cartoné” (tapa dura). El meu primer pensament va ser “Se m’acabaran les tres pròrrogues de la biblioteca i no l’hauré pogut acabar”.

Però no podia ser d’altra manera. Un llibre que duu per títol Ideas i el suggerent però ambiciós subtítol Historia intelectual de la humanidad no es pot resoldre en 100 paginetes de no res.

Peter Watson, en aquest ampli recull, tracta de repassar aquelles idees que han tingut un impacte, aquelles idees que han deixat empremta, que han estat influents per al desenvolupament posterior de la humanitat. L’autor escull les idees, però també les invencions que han conduït la humanitat fins on som: la creació d’eines, el llenguatge, l’escriptura, la política, l’ànima, l’experiment, la impremta, i tantes d’altres. Segurament hi trobaré a faltar algunes que potser (a mi) em semblaran importants. I segurament n’aprendré d’altres que ni se m’haguessin acudit.

Podem dir quina és LA IDEA més important, aquella més determinant per haver arribat on som? A mi se’m fa del tot impossible. La invenció del llenguatge? L’agricultura? L’escriptura? El més enllà, l'ànima –o Déu? La política? La impremta? És del tot impossible triar-ne una de sola, com a mínim jo no goso. El que sí em sembla clar és que les idees s'encadenen les unes a les altres i que si som on som és gràcies a un cúmul de "casualitats" i descobriments entrellaçats.

L’estil del llibre té una volguda simplicitat divulgativa però alhora no defuig el rigor científic i nombroses referències bibliogràfiques. Ho fa amb un caràcter clarament multidisciplinar, des de la ciència, la literatura, la teologia, la música, la psicologia, la política, la filologia, la història...

Jo encara estic a les beceroles. És a dir, a la prehistòria. Però ja em sembla un llibre fascinant.

No totes les idees pel fet de ser influents han de ser necessàriament positives. A la pregunta que li formulen des del diari New York Times sobre “quina ha estat la pitjor idea de la història?”, la seva resposta és taxativa:

“Sense cap mena de dubte el monoteisme. La idea d’un déu veritable. La idea que la nostra conducta i la nostra ètica determina com ens anirà a l’altre món. Aquesta ha estat responsable de la majoria de guerres i fanatisme a la història.”

No hi puc estar més d’acord. D'altra banda, aquells qui ens van llegint sabran que aquesta afirmació no és nova a Riell Bulevard...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts with Thumbnails