dimecres, 30 de març del 2011

Educar i passar el mort: els polítics


La consellera Irene Rigau, deu estar mig ociosa. I no serà perquè l'educació en aquest país no presenti problemes importants i urgents que calgui atendre. Ai calla, que m'equivoco, que ella no es dedica a l'educació, que ara els nostres mestres no eduquen, ara només "ensenyen", ves, me n'havia oblidat. Especialment els de l'escola pública, els de la concertada ja és tota una altra cosa tot i que també tindran retallades, és clar, que el context és el context...

No deu tenir gaires coses en què pensar, la consellera, quan es lleva al matí deu mirar la seva agenda. Avui  visitarem alguna escola. Però sisplau que no sigui de cap barri problemàtic que veure problemes li provoca maldecap.

La consellera barrina i barrina i de sobte troba la proposta ideal. El tema cabdal que resoldrà els problemes de l'educació al país. Obrirem el debat sobre portar uniformes a l'escola.

Però ves, ella tan sols ho diu, ho insinua, com si aquest fos un tema que preocupa la societat, com si fos un tema del qual se'n parlés cada dia. Però que siguin les escoles les que decideixin... I vet aquí que així la consellera fa córrer una bonica cortina de fum uniformatizadora, una cortina per tornar a parlar de temes retrògrads, superats,  perquè tothom comenti, debati , s'esveri, però què diu aquesta dona? I mentre parlem dels uniformes ens oblidem del dèficit de mestres, de les substitucions per malaltia que triguen més d'una setmana, de la limitació de recursos. Ah, sí, me n'oblidava... que el que passa és que estem en crisi. I rere la crisi s'hi val tot, especialment fer decaure en picat la qualitat de l'educació.

Després, el dia que es passin els resultats dels informes Pisa tot seran lamentacions (com si els informes Pisa ens donessin el termòmetre de si estem formant persones o robots que aboquen coneixements...). Però si els resultats són negatius, la culpa serà de tothom i de tot: la crisi, Madrid, els mestres, les avaluacions. La culpa serà de tot, a excepció d'una política elitista que té l'ensenyament públic (ai mira, ara ho he dit bé) com un cobrir l'expedient per a les classes més necessitades. Qui vulgui tenir una bona educació que la pagui. Que això és el que han promogut sempre les classes burgeses.

A principi de curs vaig parlar dels mestres i dels pares. Em vaig oblidar d'un dels elements que més influència té en l'educació dels nostres fills: els polítics. Aquest és el país que tenim, sorgit de les urnes: rere una crisi econòmica s'aprofiten per retallar serveis i aplicar polítiques de dretes, algunes tan absurdes com el retorn dels uniformes. Quina serà la següent proposta, la separació per sexes a les aules?

22 comentaris:

  1. La realitat es que de vegades m'envien curriculums i estan plens de faltes d'ortografia. Curriculums escrits en castellà. I si fas una entrevista a algun noi i li fas unes quantes preguntes de cultura general, al·lucines. No tenim perquè ser robots ni vestir uniformes, però al menys saber quin son els paisos europeus i les seves capitals...
    Està clar que segons quins polítics volen que tot sigui privat i si no et pots pagar una escola, doncs t'aguantes. Espero que no acabem així.

    ResponElimina
  2. Ho sento, perque aquests dies estic especialment fosc, però el cert és que el futur que li veig al meu petit país no és precisament de color daurat. No sé si ens en sortirem, amb aquesta "classe política" de merda.

    ResponElimina
  3. Eulàlia, la teua repassada als dramatis personae de l'educació, vull dir de l'ensenyament, crec que avui posa el dit a una de les ferides més sagnants del tema: els polítics que diuen i tornen a dir, i reformen i tornen a reformar, tot per donar la impressió que estan fent moltes coses, quan en realitat es mostren incapaços d'enfrontar-se amb el problema real. I això ho dic també pels ministres espanyols, que siguin del PP o del PSOE, han anat fent de les seues continuadamnet en cada legislatura.
    Recordo algunes de les propostes que es van fer amb gran ressó mediàtic i que després han desaparegut del mapa per sempre més: les hores B, les asignatures trimestrals a Secundària, la setmana blanca, les notes no-numèriques a l'ESO... i això per no parlar de cada nova reforma que afegeix asignatures per eliminar-ne d'altres amb un criteri propi d'una vaca amb greus deficiències mentals.

    ResponElimina
  4. La història dels uniformes no és una mala jugada. Deu pensar la consellera que mentre es parli d'aquest tema ens oblidarem dels que valen la pena discutir. I en part -espero que el debat duri poc- ho està aconseguint.

    Quatn als components del món educatiu, a part dels mestre, pares i alumnes, és cert que les polítiques educatives les inventen, com indica el seu nom, els polítics, i són ells qui donen els recursos humans i materials; perdó volia dir que no donen. I deixo de banda la idoneïtat dels plans d'estudi que es fan i es desfan amb una lleugeresa increïble.

    En el món educatiu, on t'han sovint es parla de fracàs escolar, els únics que no fracassen són els alumnes. Si entenem per fracassar el fet de proposar-se algun objectiu i no arribar a assolir-lo, conec pocs alumnes que s'hagin proposat posar tots els mitjans al seu abast per aconseguir aprovar, per dir-ho ràpidament, i no se n'hagin sortit. Evidentment, no sé si es podria dir el mateix dels altres components del procés educatiu. D'això haurien de parlar els teòrics i els articulistes quan analitzen el fracàs escolar, i d'un en un de cada element.

    De tota manera, l'ensenyament d'un país no sol ser més que un reflex de la societat en què es viu. I no cal ser gaire observador per veure les mancances de la nostra, i la cosa ja ve de lluny, no comença amb la crisis econòmica que, en tot cas, només agreuja una dinàmica anterior.

    Ei, disculpa l'extensió i les simplificacions en un tema tan complex.

    ResponElimina
  5. Totalment d'acord. Aquesta consellera, des del primer dia, va de "ara veureu, les coses tornaran a ser com abans" però no para de dir bestieses i de pixar fora de test. Anar fent bullir l'olla i que tot resti igual. Fan fàstic.

    ResponElimina
  6. Jo no sabia qui era Gregorio Luri fins que vaig aterrar en una part de la catosfera on sembla que hi ha bastanta gent vinculada amb l'ensenyament. Al veure alguns el posaven pels núvols -fins i tot en algun medi vaig llegir que era el gurú de la progressia del sector (sic)- em vaig acostar al seu bloc. Aviat vaig deixar de freqüentar-el perquè els seus apunts no em feien ni fred ni calor.

    M'ha vingut al cap avui perquè he llegit un article seu, a El Periódico, suposadament a favor de l'uniforme a les escoles. Dic "suposadament" perquè, malgrat que així consta a l'encapçalament, no ho diu de forma explícita. En lloc de prendre una postura, i argumentar-la, dedica l'article a fer una serie de mitges insinuacions i judicis de valor que relacionarien l'esquerra amb el new-age, la vulgaritat, el mal comportament i la indisciplina. Si tots els ideòlegs de la progressia pedagògica son com aquest, ho teniu clar!

    ResponElimina
  7. Ha, ha... a l'escola sempre diem que si vols boicotejar una reunió de claustre l'únic que has de fer es treure el tema de com van vestits els nens... que si l'escot i el tanga, que si la samarreta del Barça o les bermudes, que si les xancletes (la primavera i l'estiu és millor per aquests debats) i tothom distret, atabalat amb posicions a favor i en contra i la reunió enlaire.

    És el que ha fet la consellera d'Ensenyament: trec un tema menor i ja ningú parlar de les retallades salvatges que ja temps que duren. Se la sap llarga aquesta consellera i a més és la reina dels globus sonda... la passarem magra!

    ResponElimina
  8. Mira que a l'anterior conseller li vaig fer dues jornades de vaga....però ara el començo a enyorar i tot! potser si em compro una bata a ratlles i una vareta, em faig posar una tarima a classe i llenço els ordinadors per la finestra i faig classes magistrals amb un guix i una pissarra....igual em torna el sou d'abans....i em treu una mica de feina....cada dia que passa ens exigeixen més i ens donen menys....potser s'ha errat de conselleria i li agradaria passar revista als mossos i mosses...porten tots uniforme!

    ResponElimina
  9. Aris, les faltes d'ortografia són, tens raó, un problema. Jo en sóc una mica obssessiva i reconec que insisteixo a les meves filles (especialment la gran) per evitar que en facin. Fins i tot nosaltres blogaires que ens hi hauríem de mirar una mica en fem de faltes d'ortografia. Jo tampoc me n'escapo que alguna se n'ha colat...

    Jo també espero no acabar així.

    ResponElimina
  10. Ferran, jo també estic pessimista llegint els diaris, però aquest és el país que ha votat la gent. Què hi farem

    ResponElimina
  11. LEB, sí, en aquest apunt m'he centrt en els uniformes perquè és la darrera ximpleria que ha sortit. Però resulta evident que les decisions són erràtiques en molts dels temes que esmentes (què t'haig d'explicar!). El tema és greu i a mi em sembla que no se li dóna la importància que hauria de tenir.
    Fa molt poc que es va aprovaar la LEC. Els mestres van fer protestes per millorar-la i no se'n van sortir. Al contrari, van quedar encara mal vstos (ja hi ha mitjans que es van encarregar de fer-ne mala imatge). En fi...

    ResponElimina
  12. David, em pregunto si fer "les coses com abans" té un valor en sí mateix. Jo no paro de sentir bestieses en temes tan importants com sanitat i educació... ai! ensenyament, perdó!

    ResponElimina
  13. Brian gràcies per l'enllaç i per la info. No coneixia aquest home. Com que jo no em dedico professionalment a l'educació (ociosament sí, que sóc mare), tampoc no és estrany...

    ResponElimina
  14. Galderich, exactament. Això és el que ha fet, distreure dels temes importants. Patirem.

    ResponElimina
  15. Elfreelang, doncs em sembla que necessitaràs la vareta, però que sigui màgica...

    ResponElimina
  16. Pere, agraeixo el llarg comentari. Efectivament, trobo que entre tots els elements el que fracassa més és el polític. Els pares i els mestres una mica menys. La millor part del sistema són sens dubte els alumnes. Encara no els he dedicat cap post, però pensava fer-ho...

    ResponElimina
  17. MECACHIS QUE "PROGRES" QUE SOU¡¡¡¡¡¡AIXI ENS VA,EL MEU BARRI LI VAN FOTRE FOC AL INSTITUT,TOTS ELS "PROFES"SABEN QUI HA SIGUT,PERO.....CAL CALLAR QUE PODRIEN TRAUMATITZAR......
    JUGANT AMB BCN.

    ResponElimina
  18. Estic força amb en Pere. Només un incís, la consellera també és professional de l'educació oi? Em temo que no hi ha innocents en cap de les parts implicades. Una que va començar a canviar de sistema als 10 amb l'EGB i encara he rebut Bolònia.

    ResponElimina
  19. Anònim-Jugant amb Barcelona, la veritat és que no acabo d'entendre el teu comentari. Què té a verue que alguns brètols hagin calat foc a un institut amb el que dic al meu escrit.
    Vols dir que si portessin uniforme la cosa s'hauria evitat? No veig la lògica del raonament.

    He defensat en algun lloc el deixar fer qualsevol cosa i les bretolades? La veritat és que jo no ho se veure...

    En tot cas etl tema no eren els uniformes, sinó els papers galdosos que fan els polítics en matèria educativa.

    ResponElimina
  20. Clidice, jo també estic amb en Pere.
    Ara, jo penso que si hi ha innocents en les parts implicades: els alumnes. La part feble.

    ResponElimina
  21. Hola, Eulàlia, sembla ser que això no es nou, a València ja ho fan i hi destinen diners per subvencionar aquests uniformes! no anem bé, no...se’m acut que podria reivindicar que em subvencionin els xandalls que déu n'hi do del que costen i si vas a mirar són com una mena d’uniforme.

    ResponElimina
  22. Hola, Isabel, encara que no ho sembli, en aquest post jo no pretenia parlar d'uniformes, sinó dels polítics que decideixen en matèria educativa de forma tan erràtica. I també de l'estratègia que suposa llençar una proposta així per "distreure" dels temes importants.

    I ho està aconseguint. Perquè ningú parla de la falta de recursos, ni de les aules superpoblades, ni de com els mestres fan mans i mànegues que arribar a tot arreu quan algún company cau malalt i no hi ha substituts... ni de la reducció de mestres que no permet fer 1/2 grups d'anglès (com pots ensenyar idiomes o altres coses a 30 nens alhora).. Coses que afecten realment la qualitat de l'ensenyament...

    ResponElimina

Related Posts with Thumbnails