dimecres, 16 de juny del 2010

El Govern central vetarà l'hàbit als edificis públics


Un nou dia, una nova Administració s'apunta a l'onada antihàbit. Després de Lleida, el Vendrell, Tarragona i Barcelona, el Govern central va anunciar ahir, per boca d'un dels seus ministres, que també vol prohibir l'hàbit, la sotana i la mantellina als edificis públics. A diferència de la capital catalana, que ha aprovat el veto per la via del decret basant-se tan sols en arguments de seguretat ciutadana, l'Executiu el portarà a terme a través d'una llei –la de llibertat religiosa, aparcada en principi fins a la tardor, malgrat les seves promeses que es presentaria abans de l'estiu– i per motius que també giren al voltant de la dignitat de la dona.

«No sembla que l'hàbit sigui el gran problema de la llibertat religiosa –va assenyalar el ministre–. Creiem que l'hàbit, la sotana i altres peces de vestir són difícilment compatibles amb la dignitat de l'ésser humà, i en particular de la dona, i amb elements fonamentals als espais públics com és la identificació». Una altra ministra també va incidir en aquesta tesi: «Dificulta la integració, pot generar problemes d'inseguretat i atempta contra la dignitat i la igualtat. És necessària una regulació a nivell general».

«La llei no especificarà si l'hàbit es prohibeix aquí o allà», van dir fonts del ministeri. Només esmentarà que l'ús d'aquesta peça s'ha de «limitar» als «espais públics». La setmana que ve, a instàncies del PP, el Senat discutirà l'assumpte.

No obstant, malgrat que el moviment antihàbit ha sorgit de Catalunya, l'Administració autonòmica no es planteja una mesura similar. El representant del Govern català va afirmar ahir que «la Generalitat no recorrerà a una legislació per a l'hàbit», perquè creu que hi ha prou mecanismes legals. Tot i així va dir que respecta l'autonomia local en aquest tema. Tant el seu partit al Vendrell com el PSC a Lleida, Tarragona i Barcelona han donat suport al veto de la peça de roba en qüestió.

(vist a un diari de gran tirada, i  reinterpretat per mi amb algunes lleus modificacions de la meva collita, sense importància)

23 comentaris:

  1. i és que es tracta d'això, vetem una peça de roba i ens posem a jeure. ah! i la cosa de l'educació? ui! no, que això vol dir invertir calers que ens calen per anar a veure partits de futbol.

    ResponElimina
  2. La notícia em provocaria un somriure que hauria d'esforçar-me per dissimular, perquè pensaria allò de "`s'ho mereixen". Però no, que no suporto les prohibicions, i menys les que venen de l'esquerra (tot i que al teu post és el PP qui sembla el promotor de la llei). Ja és prou fotut viure en un sistema capitalista com per que a més, els governants es dediquin a dir-me que és el millor per a mi. Em recorda una mica al despotisme il·lustrat: si és que nosaltres ho fem pel teu bé, i pel bé de la comunitat. Doncs pel meu bé, que em deixin en pau!

    ResponElimina
  3. Aquesta preocupació pel bé dels demés en forma de decret prohibidor hauria d'estar superada. Hi ha més ganes de prohibir que de res. Fa un temps sentia gent que es queixava de les coses prohibides als països islàmics. Dons mira, ja ens hi cimencem a assemblar: sempre imitem la merda dels altres.

    ResponElimina
  4. Leb, he intentat canviar el mínim de coses de la notícia original. M'agradaria veure les reaccions "oficials" si algú gosés...

    Estan convertint en un problema una cosa que no ho és: el vel integral és un problema? per a qui? Uns partits xenòfobs plantegen bestieses i els partits d'esquerres es deixen arrossegar pel populisme?

    A què juguen?

    I sí, Clidice, gastem en temps en això, què aconseguirem vetant una peça de roba? que aquestes dones no surtin de casa. Fantàstic.

    Lluís, vivim temps força grisos. Efectivament hauria d'estar superat però ja veus que no.

    ResponElimina
  5. Jo sóc partidari de la prohibició del tot tapat fora de moments concrets (carnestoltes, Setmana Santa -agermanats pel vestuari!-, alta muntanya, casc per les motos...) però no si es veu el rostre més per un tema de seguritat que res més. M'agrada veure amb qui parlo o qui tinc al davant.

    Crec que ara que no és un problema ho hem de regularitzar i no us preocupeu que es quedin a casa tancades perquè han de sortir a comprar perquè no ho farà el marit!

    La notícia retocada, però, molt suggeridora! És curiós com cada vegada veiem menys hàbits pel carrer. Entre els que es moren per qüestions d'edat (la mitjana d'edat dels eclesiàstic a Espanya és d'uns 60 anys!) i els qui passen de portar-los cada vegada és més difícils veure'ls. Són una espècie en vies d'extinció sense que facin res per impedir-ho ells mateixos!

    Fa pocs dies El Roto, en un dels seus genials acudits venia a dir una cosa així com:
    - Hem estat segles per treure les sotanes del carrer i ara no permetrem que les substitueixin les xilaves!

    Una frase, com tots els acudits (acudits?) del Roto que ajuden a reflexionar...

    ResponElimina
  6. Galderich amb aquesta història només s'està encobrint la manca de polítiques reals d'integració, la manca d'inversió en ensenyament i serveis socials i s'intenta donar la visió de l'immigrant com a culpable.

    Jo també estic contra la burka, la que em fa dur posada la meva societat, la que m'obliga a dur la pressió social, la de la feina més mal pagada, la de l'obligació de tenir "dues" feines (a casa i fora), la d'haver d'intentar semblar que tingui 17 anys per no ser rebutjada, la de ...

    Entre la "roja" i la burka, aquí ningú fa el que cal: treure-li la pols a la guillotina i dir allò de: "vagin passant".

    ResponElimina
  7. perquè sempre ho posem tot al mateix sac
    (hàbit, vel, burka, futbol...) per argumentar un qüestió que l'hauríem de tractar separada de totes les altres.

    Una persona a la que només se li deixen veure els ulls, no és cultura ni tradició religiosa. Si voleu jo també puc posar en el mateix sac tradicions o practiques religioses, per exemple l'ablació, us semblaria bé?

    I es clar, educació en falta i molt sobre altres cultures. Però si us plau expliqueu-me això del burka aquells que reclameu educació sobre aquest tema.

    ResponElimina
  8. Estrip: No crec que ningú dels que passem per aquí estiguem a favor de la burka. No ens facis dir coses que no hem dit. Altra cosa és que la solució (a quin problema? quantes burkes has vist tu?)sigui la prohibició. Legislant sobre aquest tema com ho estan fent, el que fan és "crear" el problema d'on no hi és i provocar la xenofòbia.

    Estem en un estat que és lluny de ser laic perquè l'església catòlica té un munt de prevendes. Sincerament a mi em sembla tan vexatori per la dona un hàbit de monja com una burka. I si algú se li acudís legislar prohibint els hàbits se li tirarien al damunt. La solució no és prohibir. Això és obvi. Però sembla que ara vulguin despistar de les coses importants que passen al nostre país fent cortines de fum, legislant des del populime més flagrant...

    ResponElimina
  9. (Sent un tema tan relliscós haig de reconèixer que:)
    Com sempre Eulàlia la teva ironia és brillant i ben trobada.
    (Està molt clar que molts dels que passem per aquest bulevard estem en contra de la Burka i de tot el que comporta. Dit això vull remarcar:)
    En certs moments davant determinades postures polítiques dóna la impressió que hi ha molta improvització, cortines de fum, molta postureta, poc diàleg i consens social, un fals progressisme que amaga feblesa i un cert dogmatisme i despotisme impropi dels temps actuals.

    ResponElimina
  10. és una bajanada, no es resoldrà res vetant nomès una peça de roba o un crucifix- Aquesta patuleia ho pretenen arreglar tot legislant i prohibint, i ja ho veure'm que d'estat laic poc en soma la pràctica, car el catòlics tenen encara molts privilegis que en un estat realment laic ja haurien perdut.

    ResponElimina
  11. No crec que això solucioni res. De fet aquí sempre s'han passejat amb l'hàbit i ningú ha dit res. Només és una mesura populista a favor dels que no estan d'acord en vetar el burka. Una cosa afecta a la integritat de la persona i la denigra i l'altra no. Llavors, prohibit que els bombers vagin vestits de bombers als edificis publics? O els forners? O els electricistes?

    ResponElimina
  12. Vulldir, sí que ho sé: no t'entenc.

    ResponElimina
  13. Jo trobo bé que es prohibeixi el burka quan encara el problema no hi és.
    Dius que això provoca xenofòbia, aleshores ets tu qui barreja les dues coses. A mi m'és igual si darrera del burka hi ha un cristià, un budista o un de l'islam. Per mi hi ha un persona, una persona, vinguda de fora o no, això també m'és igual. Aleshores on veus tu la xenofòbia?

    I si de fet ara no és un problema, tampoc veig problema que es prohibeixi una cosa que no existeix doncs. Com que el problema no hi és. No cal alarmar-se per la prohibició.

    Em sap greu perquè semblo el gran defensor de la prohibició del burka, i res més lluny d'això. Però és que trobo exagerada l'alarma que se'n fa els que penseu que això no està bé.

    ResponElimina
  14. em sap greu estrip però no t'acabo d'entendre. Així, segons tu, estaria la mar de bé que els nostres representants perdessin temps i diners prohibint la cacera de balenes blaves al Llobregat. Al cap i a la fi no se sap mai.

    Si ens quedem en gestos superficials i vans i som incapaços de veure-hi més enllà, només estem fent això: gestos de cara a la galeria. I en això de la burka, i mira que sóc dona i feminista i em rebenta aquesta peça de roba pel que significa, el missatge és clar: nosaltres som els bons perquè prohibim un símbol d'opressió femenina, "ells" (els musulmans) són els dolents perquè oprimeixen la dona. Després ningú s'immuta quan moren cada any un centenar de dones a mans de les seves parelles, i sense burka.

    El mal és que només són gestos, bubotes que ens treuen per fer veure que fan alguna cosa i són, indiscutiblement, concessions a les ideologies més feixistes. Només cal veure com està anant el problema per Europa. O sigui que som prou cínics com per ni adonar-nos que existeix la burka quan hi ha pela llarga i, quan hi ha crisi i sobren "moros" comencem a treure el cristo gros.

    Com a mínim convindràs que és extremadament sospitós.

    ResponElimina
  15. Clidice, m'ho treus de la boca, signo la rèplica al teu costat .

    A més hi ha un altre tema, pel que fa a la xenofòbia: com que el missatge que estem donant és justament que nosaltres som els "bons" i els musulmans els "dolents", s'assimila qualsevol peça de roba identitària com a peça dolenta. Parlen de burka i nicab, però en realitat s'exten la idea que "qualsevol" peça com el hiyab (el conegut mocador, més habitual i que es porta no només per motius religiosos sinó identitaris, com a mínim a Europa). És aquí on es provoquen actituds xenòfobes.

    ResponElimina
  16. Jordi! Ara em sembla que entenc per què dius el que dius... hauries d'haver seguit l'enllaç que he posat al peu del post.
    Discrepo: un habit és tan vexatori com un burka, per molt voluntàriament que se l'hagin posat... I no és assimilable a un uniforme de bomeber, ho sento, però no.

    ResponElimina
  17. Clídice, estic segur que saps molt bé diferenciar entre la cacera de balenes blaves al Llobregat i la possibilitat que el burka esdevingui una peça acceptada amb naturalitat quan no ho hauria de ser.

    Segurament, el polítics fan gestos de cara a la galeria, però aquest fet no treu ni ens ha de distreure, el que pot ser un tema important dels drets de les persones i la seva llibertat, perquè és d'això que estem parlant no?

    I sobre aquestes conclusions de qui són els bons i qui són els dolents, jo no les faig. Surten de les teves paraules, que ets potser tu qui fa aquesta identificació?

    També dius que després ningú s'immuta quan centenars de dones moren a mans de les seves parelles. Doncs jo ho nego rotundament. Ningú és generalitzar molt. I no cal que desviem el tema un altre cop.

    I Eulàlia, jo si dic burka, dic burka o nicab, però no parlo pas del mocador. Torno a repetir que qui fa identificacions bo i dolent sou vosaltres: "Parlen de burka i nicab, però en realitat s'exten la idea que "qualsevol" peça com el hiyab"

    A qui et refereixes quan dius "Parlen" ?

    ResponElimina
  18. estrip em sap greu veure que t'ho prens com una qüestió personal i que personalitzes ensems. estem discutint, que no barallant-nos, per una qüestió de principis. però crec que hauries de trobar curiós que dues dones feministes, de diferent signe polític, siguin crítiques amb totes aquestes iniciatives, més enllà de les consignes partidistes que, al menys jo, me les salto a la torera. Hi ha un debat de fons en tot plegat que ja fa molts anys que dura i, pel que a mi fa, i després d'haver seguit amb interès les declaracions de tots plegats i després d'anys de seguir la política i els distints manifestos de tots plegats, alguna cosa fa olor de podrit a Dinamarca. I és que la crítica no és a si burka i niqab si o no, la crítica és a la hipocresia d'una societat que criminalitza a alguns dels seus membres només pel seu vestit, quan la realitat és tota una altra. Em pregunto: per què no es fa una legislació on es prohibeixi que les dones no puguin sortir de casa? ni que sigui en nom de la religió? per què no es fa una legislació on es prohibeixi, i es persegueixi, la desigualtat efectiva que hi ha entre els "cristians" entre homes i dones? i així podríem seguir i seguir ...

    ResponElimina
  19. estrip: Quan dic "parlen", em refeereixo als polítics que s'han afegit sense dubtar a posicionaments plangtejats per partits xenòfobs com plataforma per Catalunya. I quan dic "s'exten la idea" em refereixo a la societat en el seu conjunt. Es comença pel burka i tothom acaba identificant qualsevol peça musulmana.

    És el mateix mecanisme de pensament social, de la idea xenòfoba basada en l'error de concepte, que es produeix qual algú comença a dir que "s'emporten tots els ajuts" i sembla que se'ls "emportin" pel fet de ser "musulmans" o "immigrants". Quan el que passa és que se'ls "emporten" simplement perquè estan econòmicament més fotuts que els qui sobrepassem -afortunadament per nosaltres- els límits per aconseguir aquests ajuts. No és pel fet de ser immigrants, sinó per qua qüestió econòmica, i en canvi s'exten la idea que els reben perquè són immigrants.

    ResponElimina
  20. em sap greu que ho interpreteu com una cosa personal. No és aquesta la meva intenció.
    I espero que no traieu conclusions equivocades sobre les meves opinions, i no m'inclogueu entre aquells a qui ho us referiu quan parleu en tercera persona del plural.

    Eulàlia, jo també considero aquests partits com a xenòfobs i estic totalment a l'altre banda dels seus plantejaments. Sé que aprofiten aquestes qüestions per a la confrontació entre cultures i acumular vots gràcies a temes com aquest. Però fer associacions d'idees i apropar una determinada opinió a un ideologia, que pot estar equivocada (la opinió), per suposat, crec que és anar massa lluny.

    I sobretot, sobretot, tinc molt en compte les vostres opinions. Es clar que sí, i més si us posicioneu com a feministes i per tant en la defensa dels drets de les dones. No ho dubteu.

    M'agradaria parlar també quan parleu de la societat, i el que la societat creu o deixa de creure, o el que creieu segons vosaltres que creu. Perquè, jo sóc societat, vosaltres sou societat i aquí hi ha molt de suc...

    Però bé, i per acabar, em sembla molt interessant tota la discussió, i estaré atent a totes les opinions, com espero que ho estigueu vosaltres també amb les opinions contraries a les vostres, i no les etiqueteu per reflex automàtic a un determinat pensament.

    Gràcies

    ResponElimina
  21. Quan parlem d'Opinió pública parlem d'una mena de "massa amorfa" que no sabem molt bé què vol dir. Però en canvi es té "en compte" aquesta "vox populi" per fer polítiques. Polítiques "populistes".

    És un tema complex. I ho demostra el debat que està generant entre nosaltres, per exemple. A mi em sembla que un aparent "progressisme" feminista amaga en realitat posicionaments molt de dretes, xenòfobs, feixistes. I això em fa qüestionar-m'ho.

    D'altra banda, jo crec que les meves opinions són minoritàries. Que no formo part de "l'opinió pública majoritària"...

    ResponElimina
  22. com l'Eulàlia, estrip també em sento en minoria. aquesta setmana es va discutir en l'executiva de la seu local del meu partit (perquè jo sóc militant d'ERC i membre de l'executiva local) l'oportunitat d'adherir-nos a aquesta iniciativa. Vaig poder comprovar que la meva opinió era minoritària, que fins i tot les dones s'hi adherien sense rumiar-s'ho massa. Després de la discussió, els plantejaments havien variat, perquè havíem passat (tots) d'una fase d'Opinió, manipulada i mediatitzada, a una fase de reflexió, derivada de la discusió i el debat.

    No et pensis que, al menys jo i crec que l'Eulàlia tampoc, pugui pensar que allò que dius no s'ha de tenir en compte. Les opinions respecte a aquests temes mai poden ser categòriques perquè totes tenen mil i un matisos.

    Sense anar més lluny, una de les preocupacions que hi ha en algunes poblacions és com gestionar els guetos que s'han format de població musulmana. Sabem, perquè l'experiència ho avala, que gestionar-los legislant i prohibint és, no només insuficient, sinó contraproduent, perquè cal comprendre que els musulmans viuen i pensen com nosaltres aquí fa cinquanta anys: la religió controla tots els moviments del dia a dia. Aleshores, cal aliar-se amb els imams i treballar molt, i picar molta pedra, per tal d'aconseguir que la següent generació hagi modificat els valors. I com això, deu mil matisos més, que fer política no és només generar titulars i fer-se veure.

    Vaja, que t'agraeixo molt el debat, a mi m'està essent útil per pensar i repensar-me :)

    ResponElimina

Related Posts with Thumbnails