dijous, 26 de març del 2009

Publicitat "intel·ligent"

L'altre dia feia una reflexió crítica al voltant del periodisme gràfic. Avui li toca a la publicitat. Confesso que sóc "publicista". No de professió (no m'hi he dedicat mai), però sí d'estudis.

Confesso també que hi ha espots que trobo que són petites píndoles meravelloses al servei d'un producte. Mini pel·lícules (caríssimes) que donen gust de veure.

D'altres, però, fan pena. Per no dir altra cosa.

Deu haver publicistes i persones dedicades al màrqueting que deuen pensar que al seu públic objectiu li manca tota mena d'intel·ligència.

L'altre dia mirant la televisió vaig presenciar un espot d'aquells que provoquen hilaritat. O vergonya aliena. O astorament. O tot plegat alhora.

He buscat a veure si podia trobar la joia d'anunci per deixar-vos una mostra però no el trobo... Sí, en canvi, a la seva web llegeixo alguna cosa que s'assembla a la veu en off de l'espot:


"Kalia Vanish Oxi Action Intelligence Gel es un producto revolucionario cuya exclusiva fórmula funciona sobre cualquier tipo de manchas, a cualquier temperatura y en prendas de todos los colores, consiguiendo un lavado óptimo gracias a su buscador de manchas.

Se puede usar como pretratamiento o directamente en tu máquina. Además, su buscador de manchas inteligente actúa sobre la suciedad que puedes ver y la que puedes olvidar antes de cada lavado."

No em direu que la "Ciència no avança que és una barbaritat". Resulta que ara tenim, ves per on, un polsim blanquinós que proveït d'intel·ligència (sic) talment com si es tractés d'un nanorobot busca la taca i gràcies a aquesta sublim intel·ligència, l'elimina.

Ja em perdonareu l'expressió: és per pixar-s'hi.

Em temo que el creatiu publicista deuria tenir la mateixa intel·ligència que desprèn l'anunci... (o potser es addicte a un altre tipus de "pols blanca").

Primera conclusió: Jo no formo part del seu públic objectiu.

Segona conclusió: el creatiu publicista que ha creat aquesta "meravella" hauria de fer seva aquella frase que va pronunciar Jacques Séguéla:

"No li diguis a ma mare que sóc publicista, ella creu que sóc pianista en un bordell."

I és que n'hi ha per avergonyir-se'n.

7 comentaris:

  1. Jo ho veig una mica pitjor: crec que no hi ha ningú estúpid, sinó que hi ha un gran interès en mantenir el poble en l'estupidesa i la ignorància. Ara del poble se'n diu "client", "consumidor", "usuari". Diuen que ja no hi ha classes socials i ho resolen així, tan alegrement. Però se segueixen fent grans esforços en mantenir-nos sotmesos i tontos.

    ResponElimina
  2. Probablement tens raó. Hi ha interessos clars.
    La publicitat però, no pretén canviar res, sinó "VENDRE" i per tant mantenir el "sistema".

    La publicitat (el màrqueting, de fet) fragmenta la societat en petits fragments: d'edat, de nivell social, polític... en realitat, sap molt de classes socials. Encara que els anomeni "segments de població".

    Jo no crec que hi hagi "molta gent" que es cregui una estupidesa com la d'aquest anunci. Això no vol dir que el producte no tregui les taques i que algu ho provi i el compri. Però voldrà dir que aquest algú s'ha cregut l'estupidesa de l'anunci? Jo crec que no. La gent no és tan estúpida.

    ResponElimina
  3. Doncs, Eulàlia, jo també considero que l'anunci és poc intel·ligent però un dia, de rebot, en uns programes que analitzaven la publicitat a la tele, em va sorprendre descobrir quanta gent ha pogut retenir l'eslògan de l'anunci: 'confia en el rosa', o sigui, confia en el producte llevataques que t'oferto.

    No crec que ningú pensi que el producte és intel·ligent però sí que et treu la feina de cercar, una per una, les taques de la roba. I això estalvia molt temps a qualsevol que es dediqui a posar rentadores sovint, com una servidora, 1 diària, i sovint 2.

    De tota manera, la publicitat de productes que netegen sempre ha destacat per la seva poca originalitat però sembla que deu ser eficaç perquè no veig que la renovin.

    ResponElimina
  4. Una de les constants que repetíem quan estudiava publicitat era, justament, que els anuncis de detergents eren eficaços tot i ser clarament "masclistes" i poc brillants.

    Alguna coseta es va fer per innovar, però va ser efímera. Recordeu Manuel Luque i el seu exitós "busque compare... y si encuantra algo mejor , cómprelo"?. Allò era diferent. Deuria tenir èxit en el seu momemt però el canvi (que no era revolucionari, tampoc) va ser això: efímer.

    Crec que els publicistes no es volen arriscar. Si una cosa funciona no la canviïs. I la fórmula els deu funcionar.
    Les innovacions "reals" són ridícules. Passa però, que ja no saben quin "concepte" inventar: "Un buscador de taques intel·ligent" potser és passar-se de la ratlla. Però és clar la realitat pura i dura no és prou atractiva... "Lleva les taques".Punt. I deixa't de falòrnies de buscadors intel·ligents.

    En fi, ens cal canviar la societat per tal que la publicitat canviï.

    ResponElimina
  5. Sí, sí,però vosaltres l'heu provat.?
    Heu mirat tota l'estona mentre ell buscava les taques, per saber si les buscava o no?.

    Jo tampoc creia que un minirobot aspirés solet tot un pis, catifes incloses,entretenint-se en els llocs on detectava més bruticia...I ho fa.I bé!

    Ai aquesta incredulitat...:-)

    No he dit la marca per no fer publicitat del robot intel.ligent. :-)

    ResponElimina
  6. Fina: ;-)
    Un cosa és un aparell electrònic que estigui proveït de sensors diversos i vagi aspirant tot solet la casa.

    L'altra, molt diferent, és un detergent (sigui líquid o bé en pols) que "busqui la taca de forma intel·ligent"... Amb això no vull dir que el producte no llevi les taques, segurament les lleva... i potser ho fa de meravella. Ara que sigui intel·ligent, no. Per aquí no passo.

    I tampoc l'aspiradora que va soleta ho és. Ni parlar-ne...

    Això és voler fer combregar el personal amb rodes de molí.

    És també una qüestió de concepte:
    Què entenem per intel·ligència?

    ResponElimina
  7. Aquí volia arribar!

    A la nostra edat, ja sabem què és i què no és intel.ligència.Bé, només alguns ...Perquè alguns també sabem , i els publicistes són uns professionals en la matèria,que hi ha molta "pols" (millor llegit en castellà) que ni busca ni neteja les taques, que engendra robots naturals no intel.ligents.Aquests són els que compren aquests tipus de productes.

    Estariem d'acord Eulàlia, només era una broma-provocació, per dir que no només és culpa de la publicitat enganyosa, sinó també de la gent que es deixa enredar i a més a més paga per fer-ho.

    Una cosa és la intel.ligència natural i l'altra l'artificial.Els publicistes ho saben molt bé quan es dirigeixen al mercat, o millor dit , a un sector del mercat.Les empreses que fabriquen robots per netejar també ho saben i miren de no enganyar dient que els seus robots tenen intel.ligencia natural.
    Ara, el detergent intel.ligent que dius tu sí que és inclassificable. ;-)

    Salutacions cordials.

    ResponElimina

Related Posts with Thumbnails